Łączność VoIP w elektrociepłowniach PGE

Enspirion zakończył wdrożenie usługi łączności VoIP w trzech elektrociepłowniach PGE Energia Ciepła z Grupy PGE, dostosowując ich systemy komunikacyjne do standardów bezpieczeństwa NCER (ang. Network Code on Emergency and Restoration). Projekt, zrealizowany w zaledwie trzy miesiące, zapewnia natychmiastową i niezawodną łączność między wybranymi jednostkami PGE a operatorem systemu dystrybucyjnego Energa-Operator. Ma to kluczowe znaczenie dla stabilności i bezpieczeństwa systemu elektroenergetycznego w sytuacjach awaryjnych.

Kodeksy NCER – standard bezpieczeństwa dla użytkowników sieci

Kodeksy sieciowe NCER to zbiór europejskich regulacji zapewniających stabilność systemu elektroenergetycznego oraz umożliwiających jego sprawne przywracanie po awariach. Na mocy Rozporządzenia Komisji (UE) 2017/2196 operatorzy systemów przesyłowych, dystrybucyjnych oraz kluczowi użytkownicy sieci, w tym jednostki wytwórcze, takie jak obiekty PGE, są zobowiązani do spełnienia rygorystycznych standardów operacyjnych. Wymogi te obejmują zapewnienie niezawodnej komunikacji krytycznej i procedur, które są kluczowe dla efektywnego reagowania w sytuacjach kryzysowych i utrzymania bezpieczeństwa sieci.

Trzy kluczowe elektrociepłownie w sieci bezpieczeństwa

W projekcie uczestniczyły trzy jednostki:

  • PGE Energia Ciepła Oddział Wybrzeże, Elektrociepłownie w Gdańsku i Gdyni – największe kogeneracyjne źródła ciepła i energii elektrycznej na Pomorzu, które pokrywają ponad połowę zapotrzebowania cieplnego mieszkańców Trójmiasta, Rumi, Redy i Gminy Kosakowo
  • PGE Toruń, Elektrociepłownia w Toruniu – nowoczesna jednostka gazowa z turbinami gazowymi typu lotniczego, działająca w systemie wysokosprawnej kogeneracji, produkująca energię elektryczną i ciepło dostarczane za pośrednictwem sieci ciepłowniczej do ponad 100 tysięcy mieszkańców Torunia

VoIP: niezawodność w komunikacji krytycznej

System VoIP zapewnia bezpieczeństwo i niezawodność połączeń dzięki niepublicznym i niezależnym łączom komunikacyjnym, które działają przez minimum 24 godziny po zaniku zasilania. Wdrożenie tej technologii pozwala elektrociepłowniom w Gdańsku, Gdyni i Toruniu – jako znaczącym użytkownikom sieci (SGU – Significant Grid Users) – spełnić wymagania NCER, wspierając stabilne funkcjonowanie Krajowego Systemu Elektroenergetycznego. Enspirion zapewnił kompleksowe wsparcie techniczne oraz przeprowadził szkolenia personelu, co pozwoliło na sprawne wdrożenie nowej usługi łączności krytycznej.

„Realizacja łączności krytycznej w Oddziale Wybrzeże PGE Energia Ciepła oraz w PGE Toruń to część projektu wdrożenia łączności, zgodnej z Kodeksem NCER, we wszystkich spółkach ciepłowniczych w Grupie PGE. Aby zapewnić bezpieczeństwo komunikacji, spółkom ciepłowniczym dostarczono także system telefonii satelitarnej, który ma służyć jako łączność rezerwowa na wypadek awarii połączeń podstawowych.” mówi Robert Rostek, Kierownik Projektu z Departamentu Zarządzania Projektami PGE Systemy S.A.

„Wdrożenie systemu łączności opartego na technologii VoIP znacząco zwiększa gotowość operacyjną elektrociepłowni i zapewnia sprawną komunikację między Centrami Operacyjnymi a lokalnym OSD. Niezawodna łączność to fundament bezpieczeństwa, niezbędny zarówno w codziennym nadzorze operacyjnym, jak i w sytuacjach wymagających błyskawicznej reakcji” – mówi Tomasz Lesiewicz Prezes Zarządu Enspirion.

Dodatkowe informacje o kodeksach NCER i ich znaczeniu dla polskiego sektora energetycznego są dostępne na stronie Polskich Sieci Elektroenergetycznych.

***

Enspirion Sp. z o.o. to spółka zależna Energi z Grupy ORLEN. Spółka świadczy usługę łączności dyspozytorskiej w cyfrowym standardzie TETRA, który przeznaczony jest m.in. dla służb bezpieczeństwa publicznego i ratownictwa, a także sprawdza się w energetyce. Ponadto Enspirion jest największym i najbardziej doświadczonym krajowym agregatorem DSR (usługa redukcji zapotrzebowania na moc).

PGE Systemy S.A. jest częścią największej grupy energetycznej w Polsce. Spółka jest współodpowiedzialna ze realizację założeń Strategii Grupy PGE. Jej pracownicy dbają o zachowanie ciągłości świadczenia usług realizowanych dla Spółek Grupy PGE. Rozbudowują nowe systemy i nowoczesne usługi energetyczne, jednocześnie pilnują zmniejszania długu technologicznego, tym samym dbając o (cyber)bezpieczeństwo i sprawne funkcjonowanie systemów.