Usługa NCER od Enspiriona dla ENGIE EC Słupsk
Enspirion zakończył wdrożenie systemu łączności zgodnego z wymogami NCER (ang. Network Code on Emergency and Restoration) dla trzech obiektów ENGIE EC Słupsk. Projekt został zrealizowany w niespełna dwa miesiące, a inżynierowie Enspiriona zapewnili wsparcie na każdym etapie realizacji.
Kodeksy sieciowe powstały w odpowiedzi na potrzebę dostosowania polskiego sektora energetycznego do unijnych dyrektyw, które wymagają skutecznej obrony i odbudowy sieci elektroenergetycznych w sytuacjach kryzysowych. Jedno ze źródeł wytwórczych ENGIE EC Słupsk, wytwarzające energię cieplną i elektryczną z wysokosprawnego systemu kogeneracji gazowej, zostało zakwalifikowane jako znaczący użytkownik sieci (ang. Significant Grid User) ze względu na jego kluczowy wpływ na Krajowy System Elektroenergetyczny. Suma osiągalnej mocy cieplnej i elektrycznej instalacji wynosi 16,84 MW, z tego 8,42 MWt jest przeznaczone na produkcję energii cieplnej i 8,42 MWe na wytworzenie energii elektrycznej.
Enspirion zapewnił system łączności trankingowej TETRA oraz system telefonii VoIP, dzięki czemu ENGIE EC Słupsk uzyskała niezawodną komunikację z Regionalnym Centrum Nadzoru Energa Operator.
„Szukaliśmy rzetelnego i doświadczonego partnera, który pomoże nam wdrożyć system łączności zgodny z wymaganiami Kodeksu NCER. Firma Enspirion zrealizowała zadanie terminowo i z pełnym profesjonalizmem. Dziękujemy firmie Enspirion za wsparcie i zaangażowanie na każdym etapie projektu” – mówi Agnieszka Jeziorska – Prezes Zarządu ENGIE EC Słupsk Sp. z o.o.
„Cieszymy się, że mogliśmy zapewnić spółce ENGIE EC Słupsk usługi łączności, niezbędne dla skutecznego wspierania bezpieczeństwa systemu elektroenergetycznego. Jest to szczególnie istotne w kontekście transformacji energetycznej oraz rosnącej ilości pogodozależnych źródeł wytwórczych w systemie elektroenergetycznym” – mówi Tomasz Lesiewicz – Prezes Zarządu Enspirion Sp. z o.o.
Usługa NCER od Enspiriona zapewnia:
- Redundantne systemy komunikacji głosowej (TETRA, VoIP) pomiędzy klientem a Operatorem Systemu Dystrybucyjnego (OSD).
- System zasilania gwarantowanego, zapewniający ciągłość łączności przez co najmniej 24 godziny w przypadku zaniku podstawowego zasilania.
Systemy TETRA oraz VoIP rekomendowane przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne stanowią kluczowy element w ujednoliceniu łączności pomiędzy Operatorem Sieci Przesyłowej/Dystrybucyjnej a znaczącymi użytkownikami sieci, takimi jak firma ENGIE EC Słupsk. Dzięki temu wdrożeniu, firma ENGIE EC Słupsk jest teraz w pełni przygotowana do spełnienia wymogów regulacyjnych, co znacząco przyczynia się do stabilności i bezpieczeństwa polskiego systemu elektroenergetycznego.
Wdrożenie usługi łączności krytycznej dla ENGIE EC Słupsk zgodnie z dyrektywą UE NCER było kompleksowym procesem, wymagającym starannego planowania, instalacji, konfiguracji oraz testowania.
***
Enspirion, spółka zależna Energii z Grupy ORLEN, świadczy usługę łączności dyspozytorskiej, która dedykowana jest min. energetyce, służbom bezpieczeństwa publicznego a także ratownictwa. Ponadto Enspirion jest największym i najbardziej doświadczonym krajowym agregatorem DSR (usługa redukcji zapotrzebowania na moc).